12 listopada 2020 roku dzieci z norweskich szkół podstawowych, ich nauczyciele oraz przedszkolaki, po raz kolejny, zatańczą w ramach corocznej akcji telewizji NRK Super – BlimE!
BlimE! to kampania przyjaźni organizowana przez telewizję NRK Super od września 2010 roku. Celem jest wspieranie przyjaźni, wzajemnej troski i pomocy wśród uczniów norweskich szkół i przedszkoli. Co roku pojawia się piosenka towarzysząca kampanii, a jej finałem jest wspólny taniec odtańczony przez wszystkich uczniów i ich nauczycieli. W tym roku BlimE-dagen (dzień wspólnego tańca BlimE) przypada na 12 listopada.
Pierwsza kampania BlimE została przeprowadzona 4 września 2010 roku w programie telewizyjnym MPGJr. Nie było wówczas jednak wspólnego tańca, a symbolem kampanii były turkusowe bransoletki, które nosili widzowie i uczestnicy programu. W kolejnych latach kampania zyskiwała coraz bardziej na popularności, a taniec, który stał się jej symbolem, zawsze wzbudza wiele pozytywnych emocji wśród dzieci, które z niecierpliwością czekają, by poznać nową piosenkę i choreografię, której nauka jest prawdziwą frajdą. Obecnie szacuje się, że każdego roku w kampanii BlimE tańczy ponad 400 000 osób.
Dlaczego BlimE to ważna kampania?
Na czym polega wyjątkowość kampanii BlimE? Na przesłaniu każdej z piosenek oraz niesamowitej integracji dzieci poprzez wspólny taniec.
W 2019 roku Stina Talling w piosence „Mer enn god nok” („Więcej niż wystarczająco dobra”) śpiewała: „(…) zapomnij o wszystkim czego nie możesz (…) kiedy ci się nie uda i poczujesz że upadasz, wstań ponownie, bo jesteś więcej niż wystarczająco dobry. (…) Razem możemy być doskonale niedoskonali. Świat jest tym, czym go tworzymy. Więc jeśli chcesz dołącz do mnie, chcę być twoim przyjacielem”.
Natomiast rok wcześniej, Freddy Kalas w piosence „BlimE” śpiewał tak: „(…) dzień po dniu byłem uwięziony w żalu i samotności. Siła, którą mi dałeś, podniosła mnie, kiedy jej potrzebowałem (…) razem będziemy chodzić w celu zmiany, stawiać granice nad uprzedzeniami i nienawiścią. Teraz, gdy mamy więcej możliwości, zainspiruj i pokaż świat, który gra zespołami (…)”.
Bardzo fajny jest też tekst tegorocznej piosenki towarzyszącej kampanii BlimE, którą wykonuje Victor Sotberg. Możemy usłyszeć w niej między innymi: „Widzę, że stoisz sam. Czy wszyscy zapomnieli, że miejsca jest wystarczająco dużo dla wszystkich? Idziemy tą samą drogą. Kiedy jesteśmy razem, jesteśmy lepsi”.
Jak widzicie, przyjaźń, tolerancja, wzajemna pomoc, bycie razem, wspólna zabawa to hasła klucze, wokół których buduje się przesłanie piosenek tworzonych w ramach kampanii BlimE, której celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmacnianie więzi koleżeńskich między dziećmi od najmłodszych lat.
Jeśli obejrzycie wszystkie teledyski do piosenek BlimE zauważycie też, że występuję w nich dzieci o różnych kolorach skóry i narodowościach, dzieci niepełnosprawne, dzieci mające problem z określeniem swojej orientacji seksualnej i mające różne wyznania religijne. Bo celem BlimE jest podkreślanie tego, że wszyscy jesteśmy równi i tacy sami.
Cała Norwegia tańczy, czyli BlimE-danse!
Piosenka, która towarzyszy kampanii w konkretnym roku kalendarzowym, ma swoją premierę na ok. 2 miesiące przed finałowym dniem kampanii. Dzieci poznają wówczas słowa piosenki i towarzyszącą jej choreografię. Nauka tańca odbywa się w szkołach, w ramach lekcji i jest kontynuowana aż do dnia, gdy cała szkoła odtańczy wspólnie BlimE-danse. Często piosence towarzyszą dwa, a nawet więcej teledysków.
Teledysk z choreografią do „Mer enn god nok” z 2019 roku:
W tym roku do piosenki „Ser deg”, którą wykonuje Victor Sotberg powstało kilka klipów. Pierwszy jest prezentacją chorografii do piosenki, drugi oficjalnym teledyskiem. Jest też klip, w którym poza choreografią pojawia się tekst piosenki oraz wersja piosenki z teledyskiem śpiewana w języku Sammów (Lapończyków zamieszkujących Norwegię). Wielką niespodzianką okazało się też „Ser deg” śpiewane przez młodych wykonawców z innych krajów, m.in. Hiszpanii, Kosowa, Czech, Gruzji, Włoch i Japonii. Piosenka ma tytuł „Say Hi” i bardzo, ale to bardzo szkoda, że nie ma w niej udziału dzieci i młodzieży z Polski.
Europa śpiewa BlimE:
Poza oficjalnymi teledyskami, każdego roku sieć zalewa mnóstwo klipów do BlimE kręconych w domach, szkołach, ze znajomymi itd.
12 listopada 2020 – finał jubileuszowej kampanii BlimE!
Finał tegorocznej kampanii BlimE-dansen jest zaplanowany na 12 listopada na godzinę 12. To właśnie wtedy uczniowie ze szkół podstawowych i przedszkoli zatańczą razem, a nagrania z ich tańca będzie można obejrzeć na stronie internetowej telewizji NRK Super. Powiem Wam, że ja zawsze mam ciary, gdy oglądam BlimE-danse, w którym bierze udział Lenka. Bardzo lubię też etap przygotowań do BlimE, gdy Lena wraca ze szkoły i z wypiekami na twarzy opowiada o nowej piosence, o nauce tańca i później uczy się BlimE w domu, a my jej w tym towarzyszymy. Nauka choreografii do piosenek towarzyszących kampanii BlimE to świetna zabawa dla całej rodziny i prawdziwa przyjemność. Do tego te piosenki są tak wpadające w ucho, że nawet nie znając słów cały czas je sobie podśpiewuję 🙂
Mam nadzieję, że ten wpis był dla Was interesujący i obejrzeliście przynajmniej jeden z polecanych klipów. Dajcie znać, co myślicie o takich kampaniach społecznych dedykowanych dzieciom i czy Waszym zdaniem takie działania mają sens? Czy Waszym zdaniem taka kampania przydałaby się w Polsce?
Zdjęcie główne do wpisu pobrałam ze strony telewizji NRK Super: źródło zdjęcia.
1 comment
Uważam, że kampania BlimE bardzo by się w Polsce przydała. Może dzieci i dorośli stali by się bardziej tolerancyjni i empatyczni.Córka z mężem i córeczką też mieszkają w Norwegii i Mała od momentu przyjęcia postawy pionowej słucha i tańczy BlimE.Mozr kampania już się zakończyła ale nadal powinniśmy śpiewać i tańczyć.